Friday, March 20, 2015

Kunjungan Bekas Pelajar dan Impian Mama Menulis Sebuah Buku


Salam pagi Sabtu. Petang semalam...seorang bekas pelajar saya Azlan Ismail datang mengunjungi saya. Terharu rasanya sebab masih ramai ingatkan saya walau mereka dah berkeluarga dan berjaya dalam kerjaya masing2. Beliau dulu bekas pelajar kewartawanan saya dan katanya dah lama beliau berhasrat mengunjungi saya, baru semalam terlaksana hasrat itu. Lama kami berbual dan antara yang bualkan ialah mengenai penulisan saya dan blog saya.
Sebenarnya blog saya dah tak aktif sejak dua tahun lalu, tapi beberapa minggu lalu beliau ada menghubungi saya untuk membantu mengaktifkan kembali blog berkenaan. Sekarang blog itu sedang dalam proses rebranding dan beliau mahu saya terus menulis kerana pada pendapat beliau penulisan saya banyak memberi motivasi dan saya juga ramai follower terutamanya dalam kalangan students dan bekas students saya. Secara peribadi beliau sendiri mengikuti penulisan dan motivasi pagi saya di FB dan beliau pasti apa yang dirasai olehnya turut dikongsi dengan ramai bekas pelajar dan pelajar yang sentiasa mengikuti FB saya sebagai icon masscom.


Beliau juga berkata " Mama menulis dengan hati dan perasaan yang sangat halus dan bila penulisan itu terkesan dihati pembaca ia boleh menjadi viral. Ini sesuatu yang baik dari sudut motivasi" Sebenarnya menulis adalah sebahagian dari hidup saya. Menulis dapat memberi kepuasan dan memberi ketenangan dalam hidup saya serta terapi untuk membuat saya bahagia. Satu lagi perkara yang membuatkan saya rasa sangat gembira ialah beliau bercadang menerbitkan buku pertama saya. Sebenarnya sebelum ini ada beberapa cubaan oleh bekas pelajar saya untuk menerbitkan buku dan ebook saya tetapi perkara tu akhirnya tak menjadi kenyataan.
Saya tak serius sangat tentang buku ni sebab sebelum ini saya ada menghantar skrip dan kompilasi artikel saya untuk diterbitkan tapi mungkin ianya tidak berkualiti dan dikembalikan semula pada saya. Ada juga yang hilang begitu saja apabila saya sudah menghantar skrip. Bagi saya walaupun memang teringin untuk memiliki sebuah buku atas nama saya tapi ia bukan keutamaan hidup saya. Apa yang penting ialah kerjaya saya sebagai pendidik dan bagaimana saya kongsi ilmu dengan pelajar dan bagaimana saya menjadi sebahagian dari hidup dan kenangan mereka ketika mereka belajar di Universiti.
Disebabkan diri saya yang agak rapat dengan pelajar masscom dan sangat dikenali dalam kalangan pelajar, bekas pelajar saya itu, mencadangkan saya menulis buku mengenai pengalaman dan cara-cara untuk menjadi pensyarah yang disayangi pelajar atau hubungan pelajar dan pensyarah dalam proses pembelajaran di Universiti. Insya Allah saya cuba, jika Allah izinkan pasti akan ada sebuah buku hasil penulisan saya untuk menjadi kenangan buat mereka yang mengenali saya, juga sebagai satu khazanah yang bakal saya tinggalkan jika saya dipanggil pencipta. Salam keceriaan untuk semua dan jangan lupa sentiasa berfikiran positif untuk meneruskan kesinambungan hidup kita dengan lebih bai
  • Hariyati Ariffin Azlan Ismail terima kasih atas kunjungan semalam. Semoga Allah memudahkan perjalanan hidup Azlan dan merealisasikan impian Azlan untuk menerbitkan buku pertama mama...terima kasih sekali lagi.

No comments: