Sunday, March 29, 2015

Tafsiran Manusia tentang apa yang kita tulis.


Pepatah ada mengatakan " rambut sama hitam hati lain-lain" Begitu juga tafsiran manusia tentang apa yang kita tulis. Adakalanya kita bermaksud sangat positif tetapi pentafsiran orang menjadi negatif. Walau apa pun yang terjadi kita tidak boleh menahan manusia dari memberi hujah dan pendapat mereka tentang sesuatu isu.Adakalanya kita memang sentiasa bersangka baik dan cuba untuk berkongsi pengalaman untuk membantu mereka yang mempunyai nasib yang sama atau sekurang2nya orang tau yang mereka tidak keseorangan bila berhadapan dengan masalah.  

Hendak menjaga hati semua orang bukan mudah dan adakalanya hati dan perasaan kita yang terkorban. dalam kehidupan kta nak jaga ramai hati dan perasaan orang lain. Umpamanya keluarga kita, rakan2 baru dan lama serta bos2 dan mereka yang kita hormati. Kita tak bermaksud untuk menimbulkan konflik namun bila manusia dah ada pelbagai tafsiran dan pemahaman tntang apa yang kita tulis maka jadilah pelbagai persepsi yang boleh mengundang rasa kurang senang dan sebagainya.

Sebagai penulis saya sangat suka menulis dan cuba untuk menulis perkara baik. Ini kerana saya mahu berkongsi cerita hidup saya, kegembiraan saya bersama pelajar dan kehidupan yang sanat indah ini. Namun jika ada yang tak suka saya terpaks aakur kerana ingin menjaga hati. walau berat walau pedih saya cuba jaga hati mereka. Ada yang kata " jangan peduli apa orang nak kata, kerana kita bebas menulis apa yang kita rasa betul." tapi bagi saya kita perlu banyak berfikir sebelum menulis kerana penulisan kita akan menjadi suatu yang kekal untuk orang lain simpan. Umpamanya jika kita mencaci dan memaki orang dalam penulisan kita, ia akan kekal tersimpan dan orang akan ingat sampai bila2.

Justru, tulis lah yang baik dan sentiasa menghormati perasaan orang lain. walau adakalanya kita rasa kita dah tulis yang terbaik dan sangat menjaga hati orang tapi masih ada yang tidak puas hati, kita minta maaf saja kerana, tidak jatuh maruah kita sebagai manusia jika kita minta maaf. Justru jaga lah mata pena sebagaimana kita menjaga kata2 kita dari mengecilkan hati orang lain. Semoga kita sentiasa menjadi penulsi yang baik dan berkongsi ilmu dengan sesiapa saja dengan cara yang baik. 

Tamat.

1 comment:

Ольга Петрова said...

Рекомендую: дешеві повії київ

Подарю незабываемые ощущения созданы все условия для отличного отдыха: нежный расслабляющий массаж, интимные шалости из Ваших фантазий и непременная чашечка кофе(чая) на десерт ;) Общая участь всех хвастунов: рано ли, поздно ли, а все-таки непременно попадешь впросак.